Barmarksdrag

Då är vi igång igen för den här säsongen..
 
Skickade efter en linhållare samt expanderlina till våran dragutrustning för nu kommer hösten och likaså dragsäsongen. Nu är det äntligen dags för oss att starta med det Kaitaq är till för att göra, det han är avlad och tränad för, det är dags för han att börja dra inför tävlingar. Vi har alltid hållt på med barmarksdrag både med kickbike, cykel och löpning men nu äntligen ska vi träna upp oss för att komma ut på tävlingsbanorna, jag och kaitaq #dreamteam
 
Packade in hund och cykel i bilen imorse för att dra iväg till motorbanan (en gammal rallybana i skogen), perfekt för att köra drag, det är en slinga på 5km och mycket upp och ner, både asfalt men mest grus/skogsväg. Vi ska starta igång nu med drag 3 gånger i veckan á 5km, sen när jag märker att han inte blir trött efter det så förlänger vi sträckorna och även fler gånger i veckan, måste även tillägga att det är ju inte heller "vanlig motionscykling" vi kör, från jag sätter mig på cykeln och säger startordet så springer Kaitaq i full galopp och drar med mig både uppåt och neråt. Helt sjukt vilken styrka han har den här hunden, både psykiskt och fysiskt, han må bara vara 65cm i mankhöjd och väger bara 22kg men han är en riktig kämpe med en viljekraft som vissa bara kan drömma om, an är helt otrolig min vilda diamant. 
 
I alla fall så gick dagens träning super, om man inte räknar med att jag flög av en gång när vargen var lite väl taggad, det var en snäv kurva och vi skulle köra emellan två stora stenar, då valde vi två olika vägar... Men det var bara en petitess, man får inte vara känslig i dragsporter. Så resultaten av idag, en trött hund, en skadad ljumske och vad på matte, skitiga kläder och jävlig glatt humör.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Mimmi & Urax:

skriven

Roligt med att du vill tävla, allhelgonadraget är den 1 nov om du vill tävla i år ;-)
Har förlvrigt samma lina som dig, är väldigt nöjd med den!

Svar: Ja jag har ju som sagt bara kört hobbydrag hemma och för kaitaq spelar det ingen roll vilket vi än gör men vill se lite hur han funkar och hur bra han är, i min mening är han ju starkast och bäst ;) sen måste jag testa att dra tillsammans eller med andra dragekipage då jag måste se om han bryr sig om andra hundar eller fokuserar på draget, han har ju en osäkerhet vid hundmöten men vill se hur det funkar i dragsammanhang :D
Linnea Eldh

Kommentera här: