Hundgårds bygge!!

Okej, nu fick vi slänga hammaren och kaste nätet för att inte störa grannarna för mycket, vi har hunnit med väldigt mycket på hundgården gick mycket snabbare än vad jag trodde. Och fint blir det också... Nu tänkte jag visa bild för bild hur det blir. 
 
1.
Här har jag precis klippt allt gräs och valt en väldigt plan markyta så bräderna inte skiftar i måttet, dem små grejerna som ligger framme är jordankarna som jag ska använda som ståndpunkt till stolparna.
 
2.
Här har jag nu mätt upp hur stor hundgården ska vara samt vart stolparna ska sitta, asså vart jag ska slå ner jordankarna. 
 
3.
Vi köpte stolp som var av tryckt hyvlat virke, brädorna var 3,60m långa och vi ville ha en 1,80m hög hundgård så vi behövde bara dela stolparna rätt av i mitten. Sen sätter man i stolpen i jordakaret och sedan skruvar man fast, det är lättast om man förborrar lite i dem redan gjorda hålen i jordankaret, vi använda oss av fransk träskruv mått 8x60. 
 
4.
Här är nu alla stolpen i och så har vi börjat med den undre ramen, jag använder mig då av tryckt trall som också är 3,60m lång. Här ändrade vi våra planer lite med måtte, enligt jordbruksverkets lagar ang. storlet på hundgård så ska Kaitaq med en max mankhöjd ha en 18m2 hundgård (asså 6x3m) men för att slippa såga planken så gjorde vi hundgården 3,60x7,20 alltstå en planka på kortsidan och två plankor på långsidan (inget sågande). 
 
5.
Här har vi även fått upp början av den övre ramen samt så är den undre helt klar, nu är det lätt, bara skruva upp alla plank rakt och stabilt, använder oss såklart av vattenpass. 
 
6.
Här är den övre ramen också klar, samt så har vi fixat upp en pelare till på framsidan, den ska vi såklart såga av sen så det inte är sådär lång, där är det tänkt att dörren ska vara. Sen på den bakre kortsidan är det även ett plank som ska ge stadga i hundgården. Kaitaq sitter och har koll på oss och undrar vad det är vi håller på med jag och Micke. 
 
7.
8. Fick såklart ta lite pauser då för att leka av Kaitaq, men han har skött sig utmärkt, var lös på tomten under tiden förutom nu när det började bli skymmning för vi har en grävling under altanen och den brukar komma fram vid skymmningen. Har dock inte tagit kort på det sista vi gjorde nu men det var för svart ute, i alla fall så har vi nu också fått upp nätet på baksidan och imorgon kör vi på igen. 
 
Ciao bella<3
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: